ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΧΩΡΟΣ

15 Νοεμβρίου, 2021

Όταν πάμε τα παιδιά μας στο σχολείο έχουμε σκεφτεί αν είναι ένα σωστά δομημένο σχολείο; Εκτός από το να το δούμε εσωτερικά , τις αίθουσες και τους άλλους χώρους, εξετάζουμε και τον περιβάλλοντα χώρο μιας και περνάνε αρκετές ώρες τα παιδιά μας εκεί;




Έχετε αναρωτηθεί ποίος είναι ο σωστός σχεδιασμός του χώρου πρασίνου σε ένα σχολείο και πόσο διαφορετική μπορεί να είναι η διαμόρφωση πρασίνου σε ένα νηπιαγωγείο και σε ένα σχολείο με μεγαλύτερους μαθητές;





Πόσο σημαντικό είναι στην διαπαιδαγώγησα τους να παίζουν και να μαθαίνουν σε ένα πράσινο χώρο με φυτά και με τα κατάλληλα παιχνίδια ;

Υπάρχουν πολλές διαφορετικές επιλογές στον σχεδιασμό των κήπων στα σχολεία , ανάλογα με τον διαθέσιμο χώρο, τον χρόνο και την εργασία που μπορεί να αφιερώσει σαν σχολείο αλλά και σαν μάθημα μέσα από το πρόγραμμα του σχολείου.





Όταν απευθυνόμαστε σε 
σχολεία για μικρά παιδιά όπως οι παιδικοί σταθμοί, επιλέγουμε πολλά σχέδια και χρώματα, ελεύθερους χώρους για παιχνίδι, χρωματιστά παιχνίδια ακόμα και μικρούς λαχανόκηπους. Οι χώροι πρασίνου θα πρέπει να είναι διαμορφωμένοι με χλοοτάπητα ή τάπητες κατάλληλοι για παιδιά χωρίς να είναι αιχμηροί και πάντα με τις κατάλληλες προδιαγραφές για τα υλικά που χρησιμοποιούμε. Θα πρέπει να υπάρχουν τα κατάλληλα παιχνίδια καθώς και προστατευτικά στα έδαφος για τυχόν κραδασμούς.



Σε μεγαλύτερα παιδιά μπορούμε να διαμορφώσουμε ένα κήπο με χώρους όπου θα υπάρχουν διαμορφωμένοι λαχανόκηποι, αισθητήριους κήπους για άγγιγμα και μυρωδιά, ανθισμένους κήπους για να καλλιεργούν επικονιαστές καθώς και φυτά για τη διατροφή πουλιών και πεταλούδων.
Μπορεί να περιλαμβάνουν επίσης χώρους καθιστικού, υπαίθριες αίθουσες διδασκαλίας ή χώρους για δημιουργικό παιχνίδι και εξερεύνηση.

Πριν ξεκινήσουμε την όποια κατασκευή γίνεται η μελέτη και η αποτύπωση του χώρου προς διαμόρφωση, καταγράφοντας τα φυτά και τα δέντρα που υπάρχουν, τις σκιές που δημιουργούνται καθώς και σε πια σημεία υπάρχει περισσότερη ηλιοφάνεια. Πολύ σημαντικός παράγοντας είναι να δούμε το έδαφος και αν είναι κατάλληλο για αυτό που θέλουμε να δημιουργήσουμε . Επιπλέον εξετάζουμε αν γίνετε καλή αποστράγγιση του νερού , ώστε να μην παρουσιάζονται σημεία με στάσιμα νερά.



Θα πρέπει ότι διαμορφώσουμε να μπορεί να είναι προσβάσιμο και σε παιδιά με ειδικές ανάγκες , να έχει απαραίτητα ελεύθερο χώρο για τρέξιμο και αθλήματα, μονοπάτια για περίπατο καθώς και χώρους με φυτεύσεις , όπου θα περιλαμβάνουν φυτά κατάλληλα για τα παιδιά.

Η επιλογή του φυτικού υλικού εξαρτάται από πολλά, όπως να παρέχει προστασία από εξωσχολικούς, να είναι φυτά κατάλληλα για σχολικές αυλές, χωρίς αγκάθια ή κάποια δηλητηριώδη ουσία και στην συνέχεια ανάλογα με την ηλιοφάνεια, τα σημεία σκιάς, αν θέλουμε ένα κήπο χωρίς συντήρηση ή έναν βρώσιμο κήπο με λαχανικά, φρούτα και βότανα.



Επιλέγουμε φυτά που μπορούν να αναπτυχθούν επιτυχώς στην περιοχή και να εναρμονίζονται με το τοπίο καθώς και να ανθίζουν, να μεγαλώνουν και να καρποφορούν σε μια εποχή που τα παιδιά βρίσκονται στο χώρο.

Όταν τα παιδιά ζουν σε ένα σωστά διαμορφωμένο περιβάλλον η ενασχόληση τους με τον κήπο είναι ζωτικής σημασίας. Προσφέρει αυτοπειθαρχία, κίνητρο για αύξηση της αυτοεκτίμησης, ενθάρρυνση για πρωτοβουλία, δράση και κοινωνικότητα. Η ευχαρίστηση που συνοδεύει τη σχέση τους με το φυσικό περιβάλλον, ενισχύει τις γνωστικές αλλά και τις συναισθηματικές λειτουργίες, αποκτώντας ευαισθητοποίηση για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος .

Οι φωτογραφίες απο τους παιδικους σταθμούς είναι απο την εταιρεια Outdoordesign